هدایت به بالای صفحه

مراقبه چیست و چه تاثیری در ذهن انسان دارد؟

بسیاری از ما واژه مراقبه شنیده ایم. اما تنها تعدادی از ما هستیم که به این جادوی ذهن دستیابی پیدا کردیم. نامش را "جادوی ذهن " می گذاریم چون واقعا جادو است. بیایید قدری با هم بیشتر درباره مراقبه بدانیم و ببینیم در واقع مراقبه چه تاثیر شگرفی روی بدن، ذهن و زندگی و البته موفقیت افراد دارد؟

مراقبه یا مدیتشین چیست؟

وقتی صحبت از مدیتیشن یا مراقبه می شود، ناخودآگاه ذهن انسان به سمت موضوع فراذهنی و ماورایی می رود. تا اندازه ای هم درست است. اما در واقع مراقبه و مدیتشین چیست؟ یک امر ذهنی و خیالی است؟ یا واقعی و حقیقت پذیر است؟

مراقبه یا درون‌پویی در اخلاق و عرفان اسلامی بخش مهمی از سیر و سلوک است که پس از توبه و مشارطه و پیش از محاسبه است.شیخ محمد بهاری دربارهٔ لفظ مراقبه می‌گوید: «مراقبه یعنی کشیک نفس را کشیدن که مبادا اعضا و جوارح را به خلاف وادارد و عمر عزیز را که هر آنی از آن بیش از تمام دنیا و ما فیها قیمت دارد، ضایع بگرداند.»

در آیین جین که یکی از ادیان قدیمی می باشد که به ماهیت درونی افراد می پردازد ، مراقبه را مستلزم صرف نظر کردن از تمام تعلقات ناپایدار و نشستن به مراقبه برای مدت 48 دقیقه می داند. ( 48 دقیقه برابر است با یک سی ام یک روز ، واحد رسمی زمان در هند که بیشتر برای انجام مناسک دینی انتخاب می شود.)

 

معنی کلمه "مراقبه" چیست؟

مراقبه کلمه‌ای عربی است که از ماده رقبه به معنی گردن و ورودگرفته شده‌است و برای که «انسان به هنگام نظارت و مواظبت از چیزی گردن می‌کشد، و اوضاع را زیر نظر می‌گیرد، این واژه بر معنی نظارت و مواظبت و تحقیق و زیر نظر گرفتن چیزی، اطلاق شده‌است.

مدیتیشن یا مراقبه 

جست و جوی انسان در جهان بیرونی برای رسیدن به آرامش و خوشبختی یک امر همیشگی است. و انسان در پی این جست وجو همیشه یک احساس فقدان و کاستی دارد که او را ترغیب به پویایی و دانستن بیشتر می کند. در واقعیت این موضوع بسیار خوب و باعث پیشرفت است اما گاهی که شکل افراطی به خود می گیرد، انسان را دچار اضطراب و استرس می کند. 

اضطراب و استرسی که با رنج ندانستن، نتوانستن و نداشتن همراه می شود. اگر بپذیریم که در این دنیا، موضوع یا عاملی همیشه پایدار وجود ندارد، و هیچ چیز در این دنیا ثابت نیست و دائما درحال تغییر و تحول است، آن موقع است که تازه اول راه برای رسیدن به آرامش هستیم. این موضوع از اضطراب و استرس انسان می کاهد، زیرا همیشه باید در طلب دانستن باشد و هیچ نقطه پایانی برای این امر وجود ندارد.

و اما قدم بعدی چیست؟ صادقانه بگویم، چیزی به جز تفکر و سکوت در عمق وجود انسان، نمی تواند به انسان آرامش بدهد. این آرامش باید از درون انسان سرچشمه بگیرد و این سرچشمه ی وجود انسان، با هیچ عامل بیرونی (که جریانی گذرا است) حل نمی شود. پس اندیشیدن به درون، سکوت و تمرکز داشتن فقط به یک موضوع, دقت کنید دوستان، تمرکز فقط بر یک موضوع در واقع همان مراقبه یا مدیتشین است. 

 

مراقبه هنر از دست دادن است نه به دست آوردن ( از دست دادن منیت ها ، خود بزرگ بینی ها ، غرورها، برتربینی ها ، حسادت ها ، افکار بیهوده ، و ….) پس این الگو و باور اشتباه رو باید اصلاح کنیم که ، چرا با وجود انجام تمرینات معنوی به اهداف خود نمی رسیم! تلاش کنید و در پی تزکیه درون خود باشید اما خواسته و توقع نداشته باشید و نتیجه را رها کرده و به خداوند بسپارید.

برای رسیدن به این سکوت و خالی شدن از هر چه شلوغی ذهن ، باید بتوانید مراقبه کنید. باید درجایی خلوت و بدور از هیاهو با خود تنها شوید و آنقدر صدای این ذهن شلوغ را بشونید تا دیگر صدایی نباشد و سکوت باشد و سکوت.

یکی از بهترین راهکارهای شروع برای داشتن یک مراقبه خوب این است که روی تنفس خود تمرکز کنید. تمرین مراقبه با تمرکز روی تنفس را در ادامه دنبال کنید...

مدیتیشین یا مراقبه چه تاثیری بر ذهن انسان دارد؟

شاید بتوان گفت بهترین و اصلی ترین کاربرد مراقبه بر روی ذهن انسان، افزایش تمرکز است. تمرکز بر زمان حال و دانایی کامل از بدن و وجود خود. این موضوع را دست کم نگیرید زیر شما در زمان حال به خودتون آگاه می سازد.

انجام مراقبه‌ی مستمر، نعمت کنترل استرس را به شما هدیه می کند. در نتیجه بهتر و راحت‌ تر تصمیم می‌ گیرید و تصمیم‌ های مطمئن موجب آسودگی خیال و برداشتن گام ‌های محکم می‌ شوند.

زمانی که آرامش جایگزین استرس می‌شود شما اطلاعات مفیدی که در حافظه ‌ی خود ذخیره کرده‌اید بهتر به یاد می‌آورید و آن اطلاعات را با دقت و تمرکز بررسی می‌کنید. آن زمان است که تصمیمات موثری می توانید بگیرید و با اثرات مثبت آن در جنبه‌ های متفاوت زندگی خود روبرو می ‌شوید.

همچنین قدرت مغز شما افزایش یافته و نشانه‌های فرسودگی از اطراف آن زدوده می‌ شود. توسط یک ذهن قدرتمند می‌توان در جدال با غم و اندوه پیروز شد و همچنین برای مشکلات ناگهانی راه حلی مفید ارائه داد. چنین اتفاقاتی به صورت خودکار سبب ایجاد و ماندگاری شادمانی و نشاط درون شما می‌شوند. چرا که ذهن شما از هر نیرویی قوی‌تر است و کسب لذت پیروزی در مواجهه با هر رویداد ناخوشایندی میزان اعتماد شما نسبت به وجودتان را تشدید می‌کند.

از مزیت های دیگر مراقبه می توان گفت:

مراقبه به معنای تمرکز ذهن در بدن است؛ به طوری که با استفاده از این روش، تمرکز فرد به درون وی کشیده می‌شود و اجزای بدن خود را در حالت آرامش قرار می‌دهد. این روش به عنوان یک شیوه بسیار عالی برای تقویت قوای تمرکز و تجسم و همچنین درمان بیماری‌های مختلف شناخته شده است. مزایای فوق العاده این روش باعث شده تا محبوبیت زیادی در سرتاسر جهان پیدا کند.

برخی از مهمترین مزایای مدیتیشن عبارتند از:

 


نویسنده : راضیه آزاد
برچسب :